Zoeken in deze blog

dinsdag 14 januari 2014

Welke planten?

Nu ik besloten heb om inderdaad mijn tuin om te vormen naar een mooie eetbare tuin. Heb ik trouwens al gezegd dat mijn dochter en hond er ook in thuis moeten kunnen zijn? Kat gaat maar naar de buren voor de kattenbak vind ik :) Dus dit word echt een multifunctionele tuin. Best een uitdaging om dat er in te gaan krijgen. Een paar dingen die ik wil;
  1. Organische vormen. Dit betekent; niet teveel hoeken! Dit jaren 70 huis is mij hoekig genoeg!
  2. Niveauverschil. Dit word nog lastig omdat zoals ik het nu in mijn hoofd heb het grasveld het laagste stuk in de tuin word. Het is ook een beetje een must omdat er minstens 30 stobben van een oude corniverenhaag staan. En ik dus geen zin/tijd/geld heb deze uit te graven. Lowbudget is de holy grail!
  3. verschillende lagen. Hiermee bedoel ik lagen in begroeiing. Bomen, struiken, vaste planten, grondbedekkers en klimmers voor muren en eventuele toekomstige pergola's.
  4. Een tuinpad! Dit ook met oog op hoeveelheden modder en gras ik anders binnen kan gaan opruimen.
Veel mensen (waarschijnlijk mensen die geld hebben?) trekken hun hele tuin leeg als ze hem willen omvormen. De vervolgens kale tuin wordt opnieuw ingericht met nieuwe planten, stenen etc. Dit is voor mij onmogelijk om twee redenen. 1. ECHT geen geld voor over om het op die manier te laten doen (weinig eer aan te behalen mijns inziens) en 2. Dat zou betekenen dat ik een planning moet hebben voor de hele tuin!! En zo zit ik nou eenmaal niet in elkaar. Dus stukje bij beetje. Voor nu begin ik met een gedeelte moestuin, en een gedeelte van de tuin wat ik kan zien als ik op de bank zit en naar buiten kijk. 

Hiernaast zie je mijn uitzicht. Ik heb al wat planten geplaatst. Met al mijn bovenstaande wensen moet ik rekening houden wanneer ik mijn planten kies. Mijn tuin zit op het zuiden - dat is mooi meegenomen. De meeste bloemen en groenten houden wel van een straaltje zon.

De planten die op dit moment mijn tuin bevolken zijn

  • Seringen. Vooraan twee kleintjes (links) en achter mijn wastoren zie je mijn geerfde seringen. Echt heel oud, groot en helemaal verkeerd gesnoeid. Waarschijnlijk moeten die weg. Eén kan misschien getransplanteerd worden naar de voortuin. Dat zal dan in dit najaar moeten gebeuren.
  • Drie fruitbomen. Appelboom (elstar). Perenboom (conference) en een pruimenboom. Ze zijn meeverhuisd van de vorige woning en hebben de verhuizing zeer goed overleeft. Alleen de perenboom was de kluit van uiteen gedonderd. Als ik het weer had moeten doen had ik er voor gekozen om de bloesem te verwijderen. Dan had de boom meer energie over gehad om te herstellen van de verhuizing. (en ze stonden nog maar een jaar op hun vorige stek :o) Zoals het nu lijkt gaan ze de ruwe verhuizing overleven. 
  •  Een ENORME corniveer. Zie je em? Daar in het midden van de foto. Nog onduidelijk wat ermee gaat gebeuren. Hij is niet heel mooi maar verschaft mijn tuin van schaduw en inkijkblokkade van het huizenblok aan de achterkant. Ernaast staat een vrij sneue spar die ooit gehalveerd is.
  • Een laurierkers struik boom. Prunus lauroserasus. Het lijkt erop dat dit ooit bedoelt was als een haag maar de polsdikke takken en huizenhoge vorm zegt mij dat dit nooit een gehandhaafde orde was. Ik zit te denken om deze te stekken. Voor nu blijft hij. Hoewel hij eind dit jaar zijn kop verliest en teruggesnoeid word naar een te handhaven 2 meter hoogte.
  • Zevenblad. Heel. Veel..
  • Mos!
  • Ook een beetje gras.
  • Herfstaster. Niet mijn smaak maar bij gebrek aan vervanging mogen ze dit jaar nog blijven. Dan kan ik er ook achter komen of het een interessant ogende soort. is. 
  • Jacobsladder Polemonium Caeruleum. Meeverhuist uit de vorige tuin. Prachtbloem. Niet voor niets vernoemt naar de mythische trap tussen hemel en aarde.
  • waarschijnlijk de bergcentaurie (korenbloem)
  • Echinacea purpura
  • Lelietje van dalen. Was een verassing. Kwam ineens overal zijn kopje boven de grond steken.
  • Vrouwenmantel
  • Maagdenpalm
  • Stokroos
  • Calendula
  • Ik vond een wilde wortel in de voortuin die ik in november heb opgegeten
  • De stobbe in de voortuin van een hele oude den heb ik een verhoogde kruidencircel van gemaakt met halve stoeptegels
Het is inmiddels Januari en de planning begint al uit te lopen..

4 opmerkingen:

  1. Dat zijn een hoop planten haha! Ik heb een windscherm laten plaatsen zodat ik in de tuin er lekker van kan genieten. Ik kan alleen niet tippen aan de planten van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, tsja.. Inmiddels is mijn planning hopeloos uitgelopen en door twee kinderen ook dit blog op de achtergrond geraakt. Maar het project is nog steeds gaande. En inmiddels staan er ook planten in die IK er in heb gezet! Windscherm heb ik niet nodig. Ons terras zit tussen twee muren vol op het zuiden. Eerder een ventilator nodig. Maar hopelijk wel al over een maandje weer zonder jas daar kunnen zitten.

      Verwijderen
  2. Als je zou moeten schatten hoeveel % van je eten haal je nu uit eigen tuin?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmmm. Te weinig. In de zomer denk ik 50%. Ik ben er achter dat oogsten en oogst benutten nog een hele kunst op zich is. Ik eet wel kilo's aardbeien, appels, pruimen (perenboom doet het nog steeds niet fijn) courgettes en pompoenen. Dit jaar hopelijk weer wat doorstarten!

      Verwijderen