Zoeken in deze blog

donderdag 1 augustus 2013

Tomaten, tomaten, tomaten!!

Heb je het wel eens geproeft? Een tomaat die geplukt is wanneer hij rood en rijp aan de plant hing? Echt heeeeeer-lijk! Dus die moeten in de moestuin. Toch? Vind ik wel.

Omdat ik dit jaar laat ben (woon hier pas sinds april) heb ik tomatenplanten gekocht voor veel te veel geld bij de intratuin. Ook zelfs nog voordat ik goed en wel gelezen had hoe ik ze verzorgen moet. Haastige spoed enzo.. ahum. Maar ik ben druk aan het lezen geslagen en er zijn echt talloze blogs, pagina's, boeken, fora, et cetera over het houden van tomaten. Wat ik ook overal tegenkom, is dat een tomaat makkelijk mislukt. Hij is erg vatbaar voor de aardappelziekte/aardappelplaag  en de kankerschimmel. De belangrijkste eigenschappen heb ik hier op een rijtje gezet.

Eigenschappen van de tomatenplant
De tomatenplant:
- houdt van een rijke bodem en veel bemesting
- houdt van veel water
- heeft een hekel aan nat worden (ja echt waar. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de schimmels die wel van nattigheid houden en de plant zijn gevoeligheid voor deze.) Vandaar een afdak. Zie hier links waar mijn man capriolen uithaalt om hem op te hangen.
- groeit ongecontroleerd door als je hem niet stopt of topt. (hier zijn wel uitzonderingen op)
- groeit volledige planten uit zijn oksels (bladoksels hè?)
- moet je stoppen en dieven (hierover later meer, heeft ook te maken met de oksels)
- alle delen van de plant zijn giftig behalve de rijpe tomaat (nachtschade familie)

Er zijn verschillende groeivormen van een tomaat. Sommige soorten groeien in struikvorm. De vroeg bloeiende kersentomaatjes blijven heel klein bijvoorbeeld. De meeste soorten die verkocht worden zijn echter van de 'doorschietende soort'. Deze soort moet op een bepaald punt worden gestopt. Een plant die je goed regelmatig voedt kun je stoppen tussen de 6 en 10 trossen of als hij de 2 meter bereikt heeft. Een kersentomaat kan meer trossen aan. De verzorging is heel erg afhankelijk van waar je hem plant; pot, volle grond, kas. De potvariant moet dagelijks VEEL water hebben. En echt regelmatig goede compost geven.

Steunen van de plant: opbinden
Je kan kiezen voor een stok of zoals mij op 2 meter hoogte een touwtje naar benenden laten hangen waar je iedere week de top van je plant omheendraait. Deze techniek gebruiken ze over het algemeen ook in kassen. Wees wel voorzichtig. De sapdruk is hoog in de tomatenplant en de stam kan dan ook met een natte knak breken. (gebeurt niet zomaar, maar het is zeker geen hout!)


Dit zijn mijn planten. Ze beginnen de
maximale hoogte van 2 meter al te bereiken. Je kan de
touwen waarmee ze zijn opgebonden zien zitten.
Dit is de afdak die ik het gemaakt van restanten
schuttinghout en betonfolie die over was van de
verbouwing. Even aan elkaar nieten en met wat
lange schroeven aan de muur en presto! Het heeft zelfs de
stormen van de afgelopen weken zonder enig mankement
doorstaan.


Dieven en toppen
De plant die zelf gewoon doorgroeit als hij de kans krijgt moet op een bepaald punt worden gestopt zodat je tomaten lekker en groot worden. Als je hem niet topt dan stopt de plant al zijn energie in groeien en niet in de tomaten die nu juist het uiteindelijke doel zijn! En om er voor te zorgen dat de tomaat recht omhoog groeit moet je plantbeginselen die uit de oksel van een blad groeien dieven. Dit betekent gewoon verwijderen/kapotknijpen. Het toppen gebeurt pas richting het einde van het seizoen. Vollegrondtomaten kun je toppen begin augustus. Zo krijgen de tomaten goed de kans te groeien en lekker sappig te worden. Voor mij is nu de tijd aangebroken om te toppen. Tot nu toe gaan alle 4 mijn tomatenplanten ontzettend goed. Ik heb 1 trosje van de pomodoro moeten verwijderen omdat die op het neusje aan het rotten was. Voor nu lijkt het verder goed te gaan. Als je de plant topt doe dit dan 2 bladeren boven de laatste bloemtros. Dit zorgt ervoor dat het sap goed omhoog getrokken word en de bovenste tomaten ook mooi vol en rijp worden.

Grondverzorging en mulchen
Als je je planten in de volle grond zet (ze doen het goed op alle grondsoorten, waarbij zand meer bemesting behoeft dan bvb klei) dan is mulchen een goed idee. Mulchen is het bedekken van de grond (om de plant) met een materiaal (plastic, hooi, gras, grind) dat de verdamping tegengaat. Ik heb ervoor gekozen om ze iedere dag te controleren en water te geven. De wortels van de tomatenplant groeien heel snel. Na 6 weken in de volle grond zitten ze al een meter diep! Omdat ik bemeste tuinaarde gebruikt heb, heb ik nog niet bijgemest. Deze week ga ik dit nog doen. Compost van mijn eigen composthoop, die door de hitte en vele regen ontzettend goed gaat. Toen ik hem net aan het opschudden was vluchtte allerlei beestjes voor beschutting. Wurmen, padden, pissebedden, duizenpoten etc etc.

Deze week zoals gezegd ga ik mijn planten toppen. Ik ben benieuwd hoeveel tomaten uiteindelijk in de mond van mijn dochter verdwijnen!
de tomaten groeien al goed!
Mijn volledige moestuin. Ik moet de tuin van meer dan 350m2
nog inrichten maar kon niet wachten met het planten van
mìjn eigen groenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten